Jouw frituurolie partner.

Persoonlijk. Betrokken. Betrouwbaar.

Ophalen en leveren van frituurolie.

Aangenaam

Over Colandis

Ontdek wie we zijn en wat ons drijft. Maak kennis met ons team.

De mensen achter Colandis

Colandis is een nieuwe naam in de markt, opgericht door Jaap Smilde en Armanda Nicolai. Samen brengen zij ruim 25 jaar ervaring mee in de wereld van olie en vet. Met deze achtergrond hebben zij brede kennis van de frituurbranche en de logistiek rondom olie- en vetstromen.

Stuur ons een mailtje

We antwoorden binnen 24 uur.

info@colandis.nl
Bel met ons

Ons team helpt je graag met al jouw vragen.

+31 513 241 248
Maak kennis met ons team

De koffie staat klaar.

Grafietstraat 6, 8472 EB Wolvega

Jaap Smilde

Je zou kunnen zeggen dat Jaap al vanaf de wieg tussen de vetten zat. In 1863 begon zijn familie in Heerenveen een slagerij. Klanten kochten toen rauw vet om thuis uit te smelten en te gebruiken bij het bakken. Omdat rauw vet in de zomer snel bedierf, besloot het familiebedrijf — dat in 1898 onder drie broers verder ging onder de naam gebr. Smilde — het smelten zelf te doen. Zo ontstond gesmolten rundvet onder de merknaam Natura. Het bedrijf groeide snel, specialiseerde zich in het inkopen en verwerken van vet en leverde dit terug aan slagers. Natura won prijzen en werd in 1902 officieel als merk geregistreerd.

 

Later breidde de Gebr. Smilde hun activiteiten verder uit binnen de voedingsmiddelenindustrie. Ze werden actief in margarines, plantaardige oliën en vetten, salades, sauzen en bakkerijproducten. In 2007 werd definitief gestopt met dierlijk vet, maar bleef de focus op plantaardige oliën en vetten.

In 2009 stelde Jaap aan zijn opa (4 e generatie Smilde) voor om een haal- en brengservice voor frituurolie te starten. Zijn opa was direct enthousiast en stelde voor om opnieuw de vertrouwde naam Natura te gebruiken. Vanaf 2011 werd het
concept landelijk uitgerold. Jaap ontwikkelde onder andere een grootverpakking voor het inpompen van frituurolie, wat verpakking en handling vereenvoudigde.

 

Later startte Natura ook een eigen verwerkingsfabriek voor ingezamelde olie. In 2025 besloot de holding het haal- en brengconcept te verkopen, zodat de focus op de levensmiddelenbedrijven kon liggen. Hoewel Jaap de keuze begreep, bleef het ondernemersbloed toch kriebelen. Hij begon in eerste instantie voor hemzelf op het gebied van trading. Het idee om weer te starten met een haal en brengconcept frituurolie was er in eerste instantie niet, maar door vraag vanuit de markt en de komst van Armanda ontstond uiteindelijk Colandis.

Armanda Nicolai

Armanda was er al vanaf de start van het Natura-concept bij. In de beginfase van een jong bedrijf is er altijd veel te doen en met een klein team was haar rol bijzonder veelzijdig. Ze begeleidde projecten rondom de website, folders, teksten
en fotografie, bezocht klanten als vertegenwoordiger, verzorgde de planning en ondersteunde de administratie. Een echte spin in het web.

 

Als vertegenwoordiger richtte Armanda zich met name op de oliebollenolie: een specifiek product dat vooral richting het einde van het jaar veel werd gebruikt door bakkers. De speciaal ontwikkelde olie bleek een groot succes en vond zijn weg naar veel oliebollenbakkers in heel Nederland.

Toen Jaap besloot voor zichzelf te beginnen, vroeg hij Armanda om samen het avontuur aan te gaan — een voorstel waar zij niet lang over hoefde na te denken. In eerste instantie kozen zij voor een andere naam, omdat het niet de bedoeling was om frituurolie zelf te leveren of gebruikte olie op te halen. Maar toen vanuit verschillende kanten juist om die service werd gevraagd, pasten ze hun koers
aan. De naam Colandis is een samenvoeging van collect en distribute. De vier boogjes in het logo verwijzen met een knipoog naar het verleden, maar symboliseren tegelijk ook onze blik op de toekomst.